Se schimbă programul Rabla Plus, se reinventează. S-ar putea trece la modelul franțuzesc, se compensează o parte din leasing
Programul Rabla Plus a fost tocat mărunt în urmă cu câteva zile când s-a decis tăierea radicală a primelor de casare, a ecotichetelor utilizabile pentru achiziția de autoturisme noi. Cu toate acestea, ministrul Mediului este optimist.
Deși programul Rabla 2024 nu va fi nici pe departe la fel de benefic pentru românii care visau la o mașină nouă subvenționată de stat, Mircea Fechet a aruncat în eter și posibilitatea ca statul român să suporte o parte din leasingul mașinilor electrice. Practica este una foarte populară în Franța, nu este neapărat o idee nouă, dar e îmbucurătoare posibilitatea că ar putea fi adoptată și în țara noastră. Până la un proiect legislativ în acest sens, ministrul Mediului a explicat că sunt necesare discuții cu producătorii și importatorii de autoturisme electrice.
Ce ascunde bugetul Rabla pe 2024
Anul viitor, bugetul alocat programului Rabla are mari șanse să fie majorat, după cum a spus Fechet, cu mențiunea foarte importantă că primele individuale vor înjumătățite. Mai mult decât atât, nu vei mai putea cumula două ecotichete pentru achiziția unui autoturism nou. Mențiunile au fost făcute de ministrul Mediului la TVR INFO, însoțite de mențiunea că ministerul pe care îl reprezintă a beneficiat de fonduri suficiente alocate pentru 2024.
”În niciun caz nu aş numi bugetul pe 2024 ca fiind unul de supraviețuire, pentru că e un buget mai mare decât cel de anul trecut. Dacă anul trecut am avut credite bugetare de 2,7 miliarde lei, anul acesta avem peste 3 miliarde de lei. Cu alte cuvinte, atât pentru investiţii, lucru la care eu personal ţin foarte mult, cât şi pentru buna funcționare a ministerului, putem spune că avem suficienți bani pentru anul 2024”, a declarat Mircea Fechet.
La întrebarea cât se poate de simplă legată de explicația pentru faptul că s-au înjumătățit ecotichetele Rabla, ministrul a spus că, în opinia sa, important este bugetul total pentru acest program.
Citește și: Prima mașină electrică cu 1000 de kilometri de autonomie, testată de chinezi. Dai pe baterii cât pe mașină
Programul Rabla Plus, schimbări importante
Programul Rabla Plus pe anul viitor a fost modificat printr-o ordonanță de urgență. În 2023, bugetul pentru Rabla Clasic a fost de 560 de milioane de lei, iar pentru Rabla Plus a ajuns la 780 de milioane de lei, cu mențiunea că, în opinia ministrului, aspectul crucial este valoarea totală a bugetului. Din acest motiv, pe anul viitor, va propune un buget mai mare, cu scopul aducerii pe străzi a unui număr cât mai mare de mașini electrice. Un buget mai mare și o primă mai mică, după cum explică Mircea Fechet, se va reflecta în retragerea unui număr mai mare de mașini vechi de pe străzile patriei.
În ceea ce privește compensarea parțială a leasingului la o mașină electrică, ministrul speră să adopte modelul din Franța.
”Voi avea discuții cu producătorii şi importatorii pentru că la prima vedere cel puţin, văzând că lucrul acesta se face în Franţa, nu văd niciun motiv pentru care nu am putea, pentru cei care aleg să ia o maşină în leasing, poate nu vor să o cumpere cu banii jos. Poate alegem să finanţăm şi astfel de metode. Vorbim doar de Rabla Plus, maşinile electrice. Speranţa mea e că atunci când vom anunţa programul să putem să fim la aceeaşi masă toţi marii producători de autoturisme şi cu importatorii şi să spunem că toată lumea e mulţumită”, a precizat Mircea Fechet.